Sarbatoarea Junilor reprezinta o sarbatoare
traditionala desfasurata an de an in duminica dupa Sfintele Sarbatori ale
Pastelui, duminica Tomii.
Mai mult decat o manifestare folclorica, Sarbatoarea
Junilor este un spectacol ce imbina elemente de mit, ceremonial si magie.
In dimineata sarbatorii junii coboara calare in cetate,
trec pe la vataf, armas mare si armas mic (serje), dupa care in jurul orei 10
se indreapta spre Piata Prundului (azi Unirii) din fata bisericii Sf. Nicolae,
unde se inconjoara statuia eroului necunoscut, nu inainte ca preotul paroh sa
le sfinteasca steagurile printr-o scurta slujba.
Urmeaza incolonarea grupurilor dupa o ordine bine
stabilita si devenita traditionala: mai intai Junii Tineri, urmati de Junii
Batrani, Curcani, Dorobanti, Brasovecheni, Rosiori si Albiori. Coloana este
deschisa de fanfara. Fiecare grup are in frunte vataful, urmat de stegar,
incadrat de cei doi armasi. Vataful poarta banderola rosie pe piept, iar
armasii mare si mic, albastra si galbena, formand astfel tricolorul, ca pe
vremea cand aceasta era interzis. Placand din Prund, Junii fac un popas la
Troita Capitanului Ilie Birt, unde canta "Hristos a inviat!", fiecare
grup in parte, apoi coboara pe strada Muresenilor pana la Bulevardul Revolutiei,
dupa care urca, ocolind pe str. Nicolae Balcescu, trec de "Poarta
Schei", in sus pe str. Capitan Ilie, str. Tocile spre "Capul
Satului" pe str. Podul Cretului si de aici la Pietrele lui Solomon.
Pe tot parcursul calatoriei, junii sunt intampinati de
locuitorii Brasovului cu urale si aplauze, carora junii la raspund prin a-i
invita sa-i insoteasca "la Pietri" ca se petreaca in natura alaturi
de ei.
Odata ajunsi la Pietrele lui Solomon, intr-un splendit
amfiteatru natural, junii se raspandesc pe cele doua platouri la locurile
amenajate din mosi stramosi, la mesele lor, care altadata erau niste ridicaturi
de pamant (eminente romane), dar azi s-au asezat peste ele mese de lemn si
metal. Petrecerea incepe prin iesirea la hora si aruncarea buzduganului, pe melodia
cunoscuta ca "Hora junilor". Urmeaza si alte jocuri: sarba, braul,
breaza, batuta s.a., fiind invitate la joc si fetele.
Dupa o zi de petrecere cu jocuri, cantece si veselie
grupurile se incoloneaza asteptand sa coboare de pe platoul ce domina amfiteatrul.
Junii Tineri isi ocupa locul de frunte, ca adevarati
initiati si pastori fideli ai obiceiului. Alaiul paraseste locul plin de
legenda de la Pietrele lui Solomon, reluandu-si traseul de la urcare. Junii
ajunsi in Piata Prundului nu se mai opresc la Poarta Schei (ca altadata), ci
patrund in Cetate, fiind primiti cu "portile deschise", ocolesc Casa
Sfatului (azi Muzeul Judetean) si se indreapta spre cimitirul bisericii
"Sf. Paraschiva", in Groavei, unde se afla mormantul marelui poet
Andrei Muresianu (ale carui oseminte sunt aduse de Pe Tocile in anul 1925), si
in fata mormantului canta "Hristos a inviat!"si un pasaj din imnul
"Desteapta-te Romane". Aplaudati de multimea, care-i inconjoara,
grupurile de juni se despart, indreptandu-se fiecare spre cartierul sau pe
strazi diferite, nu inainte ca multimea sa le adreseze vatafilor urarea
"Sa ne traiesti, vatafe!".
Documentele atesta ca in anul 1931 existau sapte
organizatii ale junilor, cea mai veche fiind cea a Junilor Tineri. Ultimul grup
infiintat este cel din 1924 grupul Junilor Brasovecheni, format numai din
barbati casatoriti.
Obiceiul junilor este considerat drept unul din riturile
de initiere in randul feciorilor, el fiind inclus in ciclul "cetelor
". Intelesul termenului de "june" in Transilvania este cel
"tanar fecior neinsurat".
|
|