"Imi amintesc din copilarie ca tata m-a batut ca sa nu mai pierd impul, ceea ce am
fagaduit cu lacrimi si nu am uitat pana acum." -
Arsenie Boca Candva, Marcel Proust pleca "In cautarea timpului pierdut".
Timpul este perceput ca rezolvare a toate. Acum, atunci, candva, uneori sunt forme
ale indeplinirii temporale a verbelor (adverbe).
Conform dexonline.ro
TIMP, (II, V, rar IV) timpuri, s. n., (IV, �nv. și II) timpi, s. m. I. S. n. Dimensiune a
Universului după care se ordonează succesiunea ireversibilă a fenomenelor.
Acum aproape o luna, prin mai, undeva intr-un sat pierdut (prin timp) din Arges, cu
vedere paradisiaca la Muntii Fagaras, Leaota si Bucegi a avut loc un experiment al
timpului, al reactiei oamenilor creativi in concordanta cu lipsa masurii acestuia.
Reteta a fost urmatoarea: s-au luat 14 oameni creativi - jurnalisti, pictori, muzicieni,
actori, etc, s-au legat la ochi pana au ajuns la destinatie, au fost introdusi intr-un
spatiu inchis si li s-au dat numeroase activitati creative, stimulative. Nu au avut cu ei
niciun telefon sau mijloc de comunicarre cu lumea exterioara, nu au avut ceasuri,
nu s-au avut decat pe ei cu ei si cu ale lor.
Reactiile lor au fost permanent supravegheate si analizate de psihologul Mugur
Ciumageanu si de sociologul Dan Petre.
Printre participanti s-au numarat Ioana Blaj - actrita, Vlad Tausance, Vlad Ursulean,
Cristi Lupsa, Cristi Neagoe - jurnalisti, Dan Ungureanu - pictor, Luiza Zan -
cantareata de jazz, Doru Trăscău de la The Mono Jacks, Bogdan Serban de la
Radio Guerrilla, ilustratorul Ana Botezatu, cofondatorul Artskul Georgiana Toea,
cofondatorul revistei TATAIA Ioana Cotulbea, editorul LOVE ISSUE Constantin
Nimigean și coregrafa Mădălina Dan. Asa s-a nascut documentarul „
Grolsch Experience Hotel”.
“Ne-am propus sa vedem in ce masura se schimba granitele creativitatii umane
atunci cand aceasta nu este limitata de factorul timp. Cum? Prin crearea unui
spatiu in care timpul nu a existat. Grolsch Experimence Hotel este primul experiment
de acest gen realizat vreodata, motiv pentru care ne-am propus sa il documentam
pe masura. Filmul este marturia pas cu pas a experientei extraordinare pe care au
trait-o 14 curajosi timp de aproape 4 zile”, spune Andrei Lascut, Brand Manager
Grolsch.
Pastile de c�te 3 minute cu mărturiile celor implicaţi vor rula �n fiecare zi, p�nă pe
27 iunie, �ntre orele 21.00 – 22:00, pe Discovery Channel. Varianta integrală a
documentarului poate fi vizionată pe canalul GrolschdeYouTube.
“Timpul a fost dintotdeauna un pilon principal al existenţei noastre. Iar din cauza
ritmului �n care trăim azi, acest fapt este şi mai evident acum. Zi de zi lucrăm cu
deadline-uri presante care ne testează creativitatea. Astfel, ne-am propus să vedem
�n ce măsură se schimbă graniţele creativităţii umane atunci c�nd aceasta nu este
limitată de factorul timp. Cum? Prin crearea unui spaţiu �n care timpul nu a existat.
Grolsch Experimence Hotel este primul experiment de acest gen realizat vreodată,
motiv pentru care ne-am propus să �l documentăm pe măsura.”, spune Andrei
Lăscuţ, Brand Manager Grolsch.
Cabana, care �n prealabil fusese transformată astfel �nc�t zgomotele sau lumina zilei
să nu poată pătrunde, a fost gazda experienţelor creative la care au fost supuşi participanţii.
Mugur Ciumăgeanu, unul dintre cei doi cercetători care a urmărit �n permanenţă
desfăşurarea proiectului, a observat că „�n spatele fiecărui om digital stă un om analogic,
care se poate activa foarte repede şi autentic şi care se poate deschide relaţiilor şi creativităţii”.
"Uimitor de repede participanţii au intrat �ntr-un timp-eveniment de tip tribal, ritmat
şi punctat doar de evenimentele interioare, un timp care nu mai conţinea deloc reperele
cu care erau obisnuiţi participanţii p�nă �n acel moment”, continuă Mugur Ciumăgeanu.
Ticul de a căuta �n permanenţă telefonul mobil dispăruse după prima zi petrecută �n
Grolsch Experience Hotel, oferind mai mult timp creativităţii. Dan Petre, cel de-al doilea
cercetător al proiectului a constat că „timpul pe care l-au avut la dispoziţie a potenţat
at�t creativitatea individuală, c�t şi cea a grupului.” La sf�rşitul experimentului, unul dintre
participanţi a spus că dacă ar avea de ales, ar prefera să trăiască fără timp.
Ei au fost prezenţi şi la prima vizionare a documentarului desfasurată �n cadrul unui eveniment
ce şi-a dorit să transmită invitaţilor măcar o parte din starea şi atmosfera din timpul Experience
Hotel. Aceştia nu au avut voie să intre cu telefoane mobile sau ceasuri, spaţiul fiind special
amenajat pentru a recrea atmosfera atemporală pe care experimentaliştii au trăit-o �n cabană.
Vă invităm să aflati mai multe detalii despre experimentul Grolsch vizit�nd
www.experimentalist.ro.
_____________________________________________________________________________
Grolsch este un brand premium de origine olandeză. Cu un istoric ce prezintă 400 de
ani de experiență, Grolsch foloseste și astăzi reteta si secretele primite mostenire.
Brandul se adresează tinerilor nonconformiști, atrasi de arta contemporană si activitătile
experimentale. Sloganul sub care activează Grolsch este “ For experimentalist since 1615”.
Seara din Energiea - barul in care iti lasi ceasul si telefonul la intrare - a fost incheiata
pe ritmuri de The Mono Jacks.
Acest experiment mi-a adus aminte de cel al lui Iosif Viehmann despre care am aflat
acum cativ ani
in Apuseni. A stat inchis in pestera fara telefon, ceas, radio sau alt mijloc
de comunicare cu lumea eterioara. De citit mai jos:
Iosif Viehmann - experiment in Pestera Vantului
______
Autor:
Cornelia Florea